Teman

På Sverkerskolan arbetar vi med gemensamma återkommande teman.

Syftet med detta är
• att vi ska ha gemensamma referensramar för alla elever på vår stora skola.
• att skapa samhörighet över hela skolan.
• att vi kan dra nytta av varandra för samplanering och idéer.
• att eleverna garanteras att få ta del av det stoff som finns angivet i kursplanerna.

Hur man arbetar med temana är valfria från arbetslag till arbetslag. Man kan välja att lägga in åldersblandat temaarbete över hela arbetslaget eller att köra en intensiv temavecka åldersintegrerat, klassvis eller årskursvis.

Våra teman är valda för att täcka så stora delar av stoffet i NO/Teknik/SO som möjligt. I arbetet integreras även kursplanerna i bild, svenska och matematik så att färdigheter och förmågor övas även inom dessa områden. Matematikintegrering har vi särskilt tagit fram idéer på i en Mattebank.

Ämnesområden för skolgemensamt tema

VT 2024 Förr och nu
HT 2024 Kroppen
VT 2025 Miljö och klimat / hållbar utveckling