Modersmål

Ansökan om modersmål

För att ansöka om modersmålsundervisning fyller vårdnadshavare i en ansökningsblankett som sedan lämnas till skoladministratören. Observera att båda vårdadshavare behöver skriva under. Blanketten hittar ni här (PDF, 505 KB).

Under vårterminen 2021 ska vårdnadshavare enligt rådande Coronarestriktioner inte besöka skolan, det går bra att posta in blanketten, eller scanna och maila till sverkerskolan@uppsala.se.

Elever som redan läser modersmål och ska gå kvar på samma skola till nästa läsår behöver inte göra en ny anmälan.

Ansökningsdatum

Ansökan inför kommande hösttermin måste lämnas in till skoladministratör senast den 10:e juni.

Ansökan inför kommande vårtermin måste lämnas in till skoladministratör senast den 10:e december.

Avanmälan

För avanmälan av modersmålsundervisning fyller man som vårdnadshavare i följande blankett, som sedan lämnas till skoladministratör. Observera att båda vårdadshavare behöver skriva under. Blanketten hittar ni här (PDF, 712 KB)

Enheten för flerspråkighet

Modersmålsundervisning sker genom Enheten för flerspråkighet. För mer information och kontaktuppgifter klicka här.