Lågstadium

Om förskoleklassen handlar om att komma in i skolan så handlar ettan om att komma in i klassrumsrutiner. Kunskapsmässigt ligger fokus mycket på svenskan och matten, här läggs de grunder som undervisningen ska stå på resten av skolgången.

Årskurs 1

I årskurs ett gör eleverna utflykter varje vecka. Utflykterna görs i grupper med elever från varje klass. Utflyktsmål kan vara både skog och parker och kulturella utflyktsmål som t.ex. biblioteket.

Höjdpunkter under årskurs ett är allsångskonsert på UKK, besök på en Arlagård, skridskor i ishall och 100-fest. 100-festen äger rum när eleverna gått 100 dagar i skolan och kretsar på olika sätt kring talet 100. Det är ett riktigt festligt tillfälle! En dag att fira!

Undervisningen under årskurs ett innhåller några teman som är specifika för årskursen. Trafikmiljö och trafik är ett sådant tema som i högsta grad aktuellt när skolan ligger så mitt i trafiken som Sverkerskolan. Ett annat tema som eleverna brukar uppskatta är det om olika samhällsfunktioner, särskilt när vi har tur och får besök från vårdnadshavare som vill dela med sig av sina yrken.

I första klass arbetar vi extra mycket med att från början befästa värdegrunden eftersom den genomsyrar hela verksamheten.

Årskurs 2

I årskurs två börjar vi med engelska som skolämne. Skellefteteknik införs i NO-undervisningen. Vi börjar med schack.

En höjdpunkt i undervisning är just tekniken. I tvåan gör eleverna tekniklego WeDo som innebär programmering av legofigurer som man bygger själv.

I tvåan fortsätter vi med utflykter fast nu är dessa varannan vecka istället för varje.

Spännande inslag i undervisningen brukar vara besök på Evolutionsmuséet, i samband med undervisningen om urtiden. I tvåan läser vi också om de abrahamitiska religionerna och gör studiebesök i samband med det. Även eleverna i årskurs två är med på allsångskonserten, och de deltar i landstingets skolsatsning Hälsoäventyret.

Årskurs 3

Under årskurs tre på Sverkerskolan arbetar vi med forntiden. Det avslutas med studiebesök på Gamla Uppsala museum. Vi arbetar också med Uppsala som tema. Vi arbetar fram en stadsvandring för att bättre lära oss om vår stad och dess historia.

Andra nyheter i trean är bokcirkel och att eleverna får börja med slöjd.

På vårterminen i årskurs tre kommer de nationella proven.

Årets höjdpunkt är den traditionella brännbollsmatchen mellan eleverna i trean och lärarna. Vilka kommer att vinna i år?